Thessalonik este al doilea oraș ca mărime din Grecia, după capitala țării, Atena. În luna mai am avut ocazia să iau la pas orașul grecesc chiar de ziua mea de naștere. Cineva bifează ce țări vizitează, iar eu strâng emoții din diferite orașe deosebite în ziua când m-am născut.

Istoria orașului este lungă, bogată și neîntreruptă, cu o vechime de peste 2000 de ani. Salonic, cum mai este denumit orașul, a fost întemeiat de însuși regele Macedoniei, Casandru. Timp de peste 23 de secole Salonic a jucat un rol important în Balcani, fiind considerat temelia elenismului. Legenda spune că numele Salonicului provine de la sora lui Alexandru cel Mare.

Salonic a făcut parte din Imperiul Roman, iar mai târziu din Bizantin – până ce Constantinopolul a fost capturat în Cruciada a patra (1204). Orașul a devenit capitală a Regatului Cruciat al Salonicului, până ce a fost cucerit de despotatul bizantin al Epirusului în 1224. A fost recuperat de Imperiul Bizantin în 1264, dar, neputând să-l susțină împotriva Imperiului Otoman, despotul bizantin Andronikos Palaeologus a fost forțat să-l vândă Veneției, care l-a păstrat sub autoritatea sa până în 1430. Monumentele paleocreștine și bizantine din Salonic au fost înscrise în anul 1988 pe lista patrimoniului cultural mondial UNESCO.

Din aceste considerente, pe străzile Salonicului am întâlnit elemente din cele câteva culturi: romane, elene și bizantine. Sunt sigură că le veți găsi în imaginile pe care le-am lăsat mai jos.

După cum am mai povestit, vacanța mea din mai a avut loc cu Hai cu noi. De regulă, făceam tururi virtuale prin locurile care urmează să le descopăr, dar nu era cazul și aici. Sergiu, cel care ne-a ghidat pe toată perioda excursiei este un bun cunoscător al locurilor și ne-a arătat ce este mai frumos în oraș.  Mai mult ca atât, ne-am lăsat în grija lui Sergiu, un bun cunoscător al limbii elene, care ne-a oferit pe parcursul excursiei mai multă informație informație despre oraș, despre cultura elenă, ne-a arătat locurile care merită să fie vizitate și unde se prepară cea mai bună mâncare grecească autentică.

Prima oprire prin Salanic a fost la renumita Biserică Sfântului Dumitru. Edificiul a fost zidită în secolul V unde a fost martirizat Sfântul Dumitru de către eparhul Iliricului Leontie, dupa ce a Sfântul l-a vindecat de o boală incurabilă. Sub biserică se află stadionul unde Nestor, credinciosul ucenic al Sfântului Dimitrie, luptase și-l învinsese pe Lie, care îi persecuta pe creștini în acea perioadă. Parter băii vechi unde fusese întemnițat Sfântul Dimitrie, a fost păstrat și transformat în cripta bisericii, fiind și astăzi un centru de cult. Acesta poate fi vizitat de oricine, iar intrarea este gratuită.

PC: Ion Gaudau

După ce am vizitat mănăstirea în timp ce afară a plouat, am luat la pas orașul elen de pe malul mării Egee. În fața noastră au apărut niște ruine a Forumului Roman a unui sit arheologic de 4 m adâncime care demonstrează un complex de cladiri publice ce datează din secolele II-III.
Forumul Roman reprezenta centrul economic, politic și intelectual al orașului. Edificiul era locul în care vechii greci obișnuiau să se întâlnească pentru a comenta evenimentele vremii. Ceea ce am suprins în imagine este rezultatul excavațiilor din 1966. Forumul cuprinde: piata, monetăria, baia publică și teatrul. Excursiile în interior se fac contra cost  de 3 euro și poate fi vizitat de joi până duminică de la ora 8.00- 15.00.

Pe străzile din Salonic am mers cu gura căscată și cu ochii admirând arhitectura orașului care reprezintă un amestec de istorie, de culturi, de nații împărțite între cea greacă, latină și otomană sau între ortodocși, evrei și musulmani. Elementele de construcții greco-romane păstrează influența arhitecților italieni care au trecut pe aici de-a lungul timpului.

Mai târziu am ajuns în piața Aristotel, care este epicentrul orașului, care a fost proiectată de către arhitectul francez Ernest Hebrard în anul 1918, dar o mare parte din clădirile de atunci au fost construite și terminate în 1950 și restaurate.

După două ore de mers prin orașul Salonic, pe faleza portului, am ajuns la Turnul Alb, una dintre edificiile bizantine care sunt încă în picioare. Acesta a fost construit în secolul al XVI-lea, devenit deja un simbol al orașului. Turnul Alb a fost construit de către otomani după ce aceștia au capturat orașul în 1430. Inițial construit să fortifice orașul port, acesta a devenit o închisoare notorie și scena de execuție în masă în timpul perioadei de dominație otomana. Turnul a fost folosit de către otomani succesiv ca fort, garnizoană și apoi ca închisoare. În prezent acesta este vizitat de turiști, iar în interiorul acestuia am descoperit istoria orașului Salonic prin expozițiile și proiecțiile din timpul excursiei. Turnul Alb are forma unui tambur cu o înalțime de 27 m, iar din vârf se deschid panomare impresionante ale orașului.

După câteva ore de excursii ne-am despărțit de ghidul nostru pentru a ne pierde pe străzile Salonicului. Am descoperit un oraș cu multe balcoane, cu oameni diferiți, dar liberi.  Nu am scăpat să mă delectez cu renumitul giros și sos tzatziki pregătit autentic. În timpul petrecut hoinărind agale pe străzi, am intrat în mai multe biserici, fecare dintre ele fiind diferite, dar la fel de impresionante.

Dacă vă plac muzeele aflați că în Salonic sunt câteva:

• Muzeul de Arheologie
  • Muzeul Culturii Bizantine
  • Muzeul de Etnologie și Folclor
  • Muzeul Apei
  • Muzeul de Fotografie
  • Muzeul lui Attaturk
  • Muzeul Macedonean de Luptă
  • Muzeul de Tehnologie

Salonic este una dintre cele mai vizitate destinații de vacanță din Grecia.  Orașul primește anual peste 4 milioane de turiști.